Compassion, By Irene
Luisteren naar je kind
Tienerkinderen
in de overgang van spiegelgedrag naar meer zichzelf zijn.
Ik zit
op de rand van het bed van mijn kind. Er is veel verdriet en onmacht,
een vleugje boosheid en een groot stuk gevoel van onrecht. Met mijn
hand op de rug van mijn kind, aaiend, er zíjn. De emotie er laten
zijn en laten weten dat ik er ben. Dat ik achter ze sta. Ik voel ook
mijn onmacht: wat kan ik er nog meer mee doen? We hebben er al eerder
overgepraat maar deze keer is de emotie wel heel hoog. Er is sprake
van zwart gemaakt zijn in het vriendengroepje; kinderen worden tegen
elkaar opgezet: jij bent mijn vriend(in) en jij niet meer en jullie
moeten ook geen vriend meer zijn met – in dit geval – mijn kind.
Het verdriet is enorm: eruit gestoten zijn; er niet bij mogen horen.
Ik kan er nu alleen maar zíjn. Wat kan ik nog meer? Een gevoel van
op hoge poten naar de betreffende ouders willen gaan, is aanwezig.
Maar ik weet dat pesters zelf ook niet lekker in hun vel zitten.
Spiegelgedrag
Ik heb
bijna hetzelfde verhaal met twee kinderen meegemaakt, op de grens van
basisschool en middelbare school. 11/12 jaar. Mijn kinderen hebben
eerder veel meer spiegelgedrag vertoond, waren niet echt zichzelf. Ze
spiegelden onder andere mijn onzekerheid en verlegenheid. Mijn eigen
niet weten wie ik werkelijk ben en hoe ik mij staande moet houden in
de wereld. Proberen me aan te passen aan anderen om erbij te horen,
ook al paste dat niet bij wie ik ben. De voorafgaande jaren was ik
steeds meer tot de ontdekking gekomen dat mijn kinderen vaak zichzelf
niet waren en stimuleerde hen te gaan voelen wat voor hén belangrijk
was en waar zij voor wilden kiezen. Het maakt dat mijn kinderen het
ene moment nog spiegelgedrag gebruiken en het andere moment al vanuit
henzelf handelen en voelen. Tel daarbij op de aanstaande hormonale
veranderingen van de puberteit en je weet dat dit geen fijne tijd is
om dubbel onzeker te zijn van wie je bent.
Ook de
pesters zullen spiegelgedrag vertonen. In dit geval ken ik beide
ouderparen en het is zeker geen geval van 'asociale ouders die hun
kinderen op laten groeien als nietsontziende personen': alles in het
belang van jezelf. Die ouders ben ik wel tegengekomen op scholen waar
ik lesgaf. Deze – en vele ouders – zullen niet door hebben dat
hun kinderen gedrag van henzelf spiegelen en daarmee niet zichzelf
zijn. Ik weet niet wat het patroon was dat deze kinderen spiegelden
maar beide kinderen probeerden krampachtig hun plaats te behouden als
'leider van het vriendengroepje'. Door middel van tegen elkaar
uitspelen, hun regels opleggen en dominant gedrag, wilden ze de baas
spelen. Dit zag ik wel. Maar waarom zo sterk ineens tégen mijn
kinderen. Het gaat me niet om mijn 'eigen bloedjes van kinderen'.
Alle kinderen in deze dynamiek en vergelijkbare situaties zijn
slachtoffer van de situatie waarin ze proberen te roeien met riemen
die ze denken te hebben.
Dit
soort dingen bedenk ik me terwijl ik op de rand van het bed bij mijn
kind zit, vol verdriet om het verdriet van mijn kind. Maar wat is er
nu werkelijk aan de hand? Wat kan ik ermee. Wat ik vaker doe in
situaties waarin het overzicht kwijt ben, ga ik stoppen met denken.
Ik word stil in mezelf. Het is een soort meditatie 'stand' waarin ik
geleerd heb om mijn gewone gedachten langs te laten gaan en naar mijn
ademhaling ga luisteren. Als ik erin zit, kan ik naar mijn hart
luisteren. Daar zitten alle antwoorden; daar maak ik ook contact met
het hart van de ander, die zelf ook alle antwoorden heeft maar er
zelf niet bij kan. En in de stilte valt mij informatie in. Een
ingeving of doorkrijgen van waar het om gaat; wat op dit moment van
belang is om te weten.
Authentiek
Ik
'hoor' dat dit komt omdat mijn kind meer zichzelf wordt. Mijn kind
gaat meer en meer handelen vanuit eigen hart en is daarmee authentiek
aan zichzelf. Ten eerste ontstaat daardoor een natuurlijk
leiderschap. Een leiderschap gebaseerd op gelijkwaardigheid: ieder is
even belangrijk en niemand hoeft een ander te domineren. De pesters
in deze verhalen raakten daarmee hun 'plek' kwijt. En probeerden deze
met man en macht terug te krijgen: de ander zwart maken en de rest
voor zich winnen tégen in dit geval mijn kind. Behalve dat dit voor
mijn kind erg vervelend was, was met name één van mijn kinderen ook
erg verontwaardigd dat de anderen uitgespeeld werden tegen elkaar. De
vriend(innen) werden als 'beste vriend(in)' bestempeld maar als ze
niet deden wat van ze verwacht werd, werden ze gewoon weer gedropt en
een ander als bff 'aangesteld'. 'Zo ga je niet met elkaar om!' was
een duidelijk punt voor mijn kind en probeerde op te komen voor de
anderen. Nog een teken van natuurlijk leiderschap.
Ten
tweede is het voor mensen die niet zichzelf zijn, vaak eng om iemand
te zien die dat wel is. Dingen durft die bij hun hart passen terwijl
ze het zelf niet durven. Ze worden daardoor vaak krampachtiger en
nietsontziender.
Compassie
Wat
konden we er vervolgens mee: compassie voor de onwetendheid van de
ander – ze zijn zich niet bewust van wat ze precies doen; compassie
voor zichzelf: je bent niet 'gek' dat je anders bent en authentiek
aan het worden bent. Het is nog een kwestie van tijd voordat dat
gemakkelijker afgaat maar het gaat ergens heen wat prettiger gaat
zijn voor ze. Ik legde de dynamiek uit en dit hielp hen wat
makkelijker om te gaan met de situatie, konden beter kiezen hoe ze
zich op wilden stellen en hoe ze nog meer zichzelf konden zijn.
Ik was
en ben nog lerende erin, heb nog eigen patronen die mij niet helemaal
dienen en mijn kinderen ook nog. Helemaal opgelost is het nog niet. In deze beide gevallen hielp het om úit
de dynamiek te gaan – ze gingen naar andere scholen (de middelbare
school) – zodat ze in nieuwe dynamieken vanaf een nul-punt konden
beginnen om te kijken hoe ze verder gaan met zich dit eigen maken. Er
is in dit geval niet echt een terugkoppeling geweest met de 'pesters'
en hun ouders. Hun leermoment van déze situaties is nog niet aan de
orde gekomen. Misschien een gemiste kans maar die komt vast nog wel
weer. Zowel voor ons als voor hen. In ieder geval gaat het met mijn
ene kind al best heel goed en de ander is daarnaar onderweg. Zij, en
ik, want we spiegelen nog geregeld dingen bij elkaar, leren steeds
meer onszelf, authentiek, te zijn, durven uitkomen dat we anders reageren en zijn
en dat dat oke is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten